Kerst deel 1

‘Het heerlijk avondje’ is geweest en het overgebleven snoepgoed is op. Even een aantal dagen gezond eten totdat de volgende gezellige avondjes zich weer aanbieden. Jaja, kerst en oud & nieuw staan voor de deur. Gezellig brunchen of gourmetten met een leuk gezelschap, iedereen doet het de komende dagen. Veel eten op tafel, maar ook veel hapjes voordat er gegeten wordt. Extra snacks, zoals chocola, oliebollen en kerststollen zorgen ervoor dat er meer kcal dan normaal genuttigd gaan worden. Voor veel mensen reden tot paniek, ”moet ik mij aan mijn dieet blijven houden of kan ik evengoed met de rest van het gezelschap van het eten genieten?”

Meer eten en minder sporten

Veel mensen zijn vrij tijdens de kerstdagen en zoeken de gezelligheid op. Bij deze gezelligheid hoort uiteraard een hapje en een drankje. Sporten hoort er eigenlijk niet echt bij en veel sportscholen zijn vaak dicht.

Extra kilo’s

Mensen die veel met hun gezondheid bezig zijn, zijn bang om aan te komen tijdens deze dagen. Bijna iedereen komt wel iets aan tijdens de kerst, maar niet iedereen hecht hier waarde aan. Veel mensen hoor je klagen over de 3 kilo, die zij deze 2 dagen (3 avonden met kerstavond meegerekend) zijn aangekomen, en dan moet oud & nieuw nog komen! Herkenbaar? Voor veel mensen wel.

Voor een toename van lichaamsvet zal je een calorie overschot moeten creëren en voor een afname van lichaamsvet een calorietekort. Het menselijk lichaam is een open systeem. Er zitten een aantal stappen tussen het eten van een voedingsmiddel en het verliezen van lichaamsvet. Het is per individu verschillend hoeveel gewicht je verliest of toe neemt en de hoeveelheid die je eet. Het calorie overschot of –tekort wat je moet hanteren is lastig te bereken. Je kan er wel van uitgaan dat je een paar duizend calorieën meer moet eten, dan dat jij nodig hebt om 1 kg lichaamsvet aan te komen. Dit betekent dat jij per kerstdag flink wat calorieën meer moet gaan eten dan jouw energiebehoefte. Gaat dit jouw lukken? Wij denken het niet, aangezien de meeste mensen een behoefte hebben van 1.500 tot 3.000 kcal per dag (kan erg variëren per individu). Met kerst eten wij wat meer en zal de kcal inname misschien richting de 3.000 gaan of er iets boven uitkomen. In twee dagen tijd zijn dat niet een paar duizend calorieën boven je calorie behoefte. Nogmaals: het blijft per individu verschillend, maar 1 kg lichaamsvet aankomen in twee dagen tijd is bijna onmogelijk.

Dus het is geen vet, maar wat dan wel?

Die kilo’s die jij bent aangekomen is waarschijnlijk vocht. Dit wordt vastgehouden door o.a. de extra inname van (meestal) koolhydraten. Na de kerstdagen zijn deze kilo’s vaak snel weer verdwenen, tenzij jij natuurlijk doorvreet.

Balans

Je moet voor jezelf een balans zien te vinden. Je wordt niet dik van die 2 dagen dat jij iets extra’s neemt, nee je wordt dik van de overige 363 dagen dat jij iets extra’s neemt. Dit heeft alles te maken met de energiebalans. Door langdurig een positieve energiebalans (meer kcal innemen dan dat je verbruikt) te creëren, zal je aankomen. Probeer een balans te vinden tijdens de kerst, prop jezelf niet vol, maar eet wel lekker mee met de groep. Iets meer eten dan normaal dat doen we allemaal. Na de kerst kan je altijd weer een paar compensatiedagen inlassen.

Conclusie

Het is onnodig om je afspraken te cancelen. Wij leven gezond, maar wij maken ons ook niet druk tijdens de kerst. Geniet er vooral van. En een kerstmaaltijd hoeft daarnaast helemaal niet ongezond te zijn. Eet lekker met het gezelschap mee en sla dit niet over. Bang zijn voor de kcal is met kerst niet nodig, maar let er wel een beetje op. Op het moment dat je bepaalde gezonde gewoontes hebt geïntegreerd in je levensstijl, hoef je hier niet eens over na te denken. Dan let je er automatisch een beetje op. Na kerst komen er ook genoeg dagen dat jij er goed op kan letten. Lekker genieten deze dagen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen