Eieren en cholesterol

Wij krijgen veel vragen binnen over eieren. Vandaar dat wij d.m.v. dit artikel jullie wat meer duidelijkheid willen geven over eieren en cholesterol. Er gaan allerlei verhalen rond dat het slecht voor je zou zijn. Jullie herkennen het wel.

Eieren en cholesterol

Voorbeelden:

  • Eieren zijn slecht voor je cholesterol
  • De overheid zegt drie eieren per week
  • Eigeel is slecht voor je
  • Je kan de vogelgriep of salmonella krijgen
    Etc.

Wij willen het fabeltje dat eieren slecht voor je zijn uit de wereld helpen.

1. Eieren zijn slecht voor je cholesterol

Het is helemaal niet zeker dat voedingsproducten die relatief veel cholesterol bevatten, ook daadwerkelijk de cholesterolspiegel omhoog brengen. Als je voeding eet met een hoog cholesterol, zoals het eigeel van de eieren, verlaagt je lichaam de eigen productie van cholesterol om zo een nieuwe balans te creëren. Als je daarentegen niet voldoende cholesterol binnen krijgt gaat je lichaam zelf meer cholesterol aanmaken omdat het lichaam dit nodig heeft om een aantal vitale functies van het lichaam goed te laten werken. Wetenschappers van de Harvard School of Public Health hebben een uitgebreid onderzoek gedaan naar de gevaren van eieren en ontdekten dat mensen die meer dan één ei per week aten helemaal geen verhoogd risico hebben op hart- en vaatziekten. Verder laten verschillende prospectieve onderzoeken zien dat een ei per dag niet gecorreleerd wordt met een verhoogd risico op vaatlijden.

2. Van eieren word je dik

Door een ei reguleer je je hongergevoel voor de rest van de dag, zodat je op die dag veel minder calorieën eet. Verder hebben de extra (gezonde) vetten en de calorieën die in het ei zitten zelfs zo’n hoge voedingsdichtheid dat ze de vetverbranding in het lichaam stimuleren! In een gepubliceerd onderzoek werd een groep mensen die ontbeten met eieren vergeleken met een groep mensen die ontbeten met brood of ontbijtgranen. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de mensen die eieren aten gewicht verloren of hun gewicht op een gezond niveau wisten te houden, terwijl de brood/ontbijtgranen-eters aankwamen.

3. Eigeel is slecht voor je

Nog steeds krijgen wij vaak te horen dat het binnenste van een ei slecht voor je is, namelijk het eigeel. Veel mensen weten niet dat juist het eigeel het gezondste deel van het ei is. Het eigeel is een rijke bron van nuttige voedingsstoffen. Het bevat veel vitamines, mineralen en essentiele vetzuren. Zowel vitamine D, als choline komen er onder andere in voor. Gebrek aan choline kan leiden tot slechte spierwerking en geheugenproblemen.  

4. Je kan de vogelgriep of salmonella krijgen

Het oplopen van de vogelgriep is vrijwel onmogelijk. Dit kan je alleen krijgen van contact met zieke en dode vogels. Mocht er nou toch iets van het virus besmet zijn met je ei, overleeft dit het niet bij de verhitting. De kans op salmonella is een stukje groter. Zorg ervoor dat je je ei goed bakt en wees hygiënisch (handen wassen etc.)

Welke eieren adviseren wij?

Je kunt het best kiezen voor biologisch scharreleieren of de vrije uitloop eieren, want deze hebben de hoogste voedingswaarde. Vaak is dit een dure grap, maar wees slim met inkopen. Vaak kan je al bij je lokale groentenboer in grote hoeveelheden eieren inkopen waardoor de kosten uiteindelijk net zoveel zijn als de eieren in de supermarkt van mindere kwaliteit. 

Conclusie

De angst om eieren te eten is dus een beetje overdreven. Een ei bevat allereerst zeer goede vetten en veel eiwitten, zo’n beetje de beste die je uit voedsel kunt halen! Verder voorzien eieren veel vitamines en mineralen die je elke dag nodig hebt om gezond te blijven.

Over de schrijver
Reactie plaatsen