Het MOETEN ….

Tegenwoordig is alles maar verplicht. Je moet op tijd je bed uitkomen, kleren aan doen, wassen, ontbijten, werken, rekening houden met iedereen, deadlines halen, opruimen, boodschappen doen, gezond eten, klaar staan voor je familie en vrienden, trainen, op tijd naar bed. Veel van deze voorbeelden hoort bij het “normale” dagelijkse leven, maar een opstapeling van al dit geMOET zorgt voor de onnodige stress.

Het moeten

– Ik MOET nog 5 kilo afvallen
– Ik MOET gezonder eten
– Ik MOET nu echt mijn eten klaarmaken
– Ik MOET nog eten voorbereiden
– Ik MOET nog naar een hardloopwedstrijd

Naast de moet ‘doe’-dingen zijn er de moet-‘zijn’ dingen.
Ik MOET me altijd fit voelen
Ik MOET scherp zijn
Ik MOET me gelukkig voelen
Ik MOET me concentreren

Dit verwacht je natuurlijk ook van anderen
Melvin en Bram moeten naar mij luisteren
Mijn dochter moet nu ophouden met huilen
Mijn vriend moet nu ook een rondje geven.

Je bent steeds bezig met bekritiseren van jezelf en anderen. Het stemmetje in je hoofd zorgt er vaak voor of je vrolijk bent of chageijnig. Jou vriendin/vriend luistert niet naar je, dan raak je als snel geïrriteerd.

Trainen… Gezond eten… Op tijd naar bed…

Veel mensen roepen dit al jaren. Kennelijk gaat er bij deze gedachtes een knop om en doen ze het juist niet. Denk maar aan voorbeelden als: Ik moet afvallen, opeens is al het eten lekker. Ik moet slapen, opeens kan je niet meer in slaap komen. Ik moet trainen, opeens heb je geen zin meer in trainen.

De tip: (Bijna) HELEMAAL NIKS MOET en (Bijna) HELEMAAL NIKS IS VERPLICHT

Om jouw doelstelling te behalen is het belangrijk dat je er 100% achterstaat. Andere mensen kunnen het jou vertellen of duidelijk maken, maar er gaat pas echt werk verzet worden als jij er de volle 100% voor wilt gaan. Dit bespaart een hoop stress. Dus doe het voor JEZELF en niet voor anderen!

Don’t let anybody tell you that you MUST do something!

Over de schrijver
Reactie plaatsen