Gezonder en makkelijker afvallen
10 februari 2016 

Gezonder en makkelijker afvallen

7 tips om gezond(er) af te vallen

Gezonder afvallen, iedereen heeft er moeite mee en het is altijd lastiger dan de theorie doet vermoeden. Zelfs voor topsporters is het op gewicht blijven makkelijker dan het afvallen van gewicht. Voornamelijk omdat we de neiging hebben heel erg de focus te leggen op de cijfertjes op de weegschaal! Hierdoor vergeten we eigenlijk na te denken over wat we precies afvallen…

We houden het lekker simpel: er zijn twee groepen die van belang zijn voor het afvallen. Eentje wil je zoveel mogelijk behouden en de ander wil je zo veel mogelijk van verliezen, je raadt het al! Spieren willen we zoveel mogelijk behouden en vet willen we het liefst vandaag nog kwijt zijn. Hier gaan veel mensen de mist in. Doordat mensen zo gefocust raken op de cijfertjes, vergeten ze te kijken naar wat het lichaam nou precies verliest…

Vet is lastig om kwijt te raken, maar als je goed traint en je eiwitinname hoog houdt, zal je zo min mogelijk spieren verliezen en zal het vetgehalte beetje bij beetje afnemen.

Hieronder 7 simpele tips om toe te passen in je dagelijkse levensstijl;

  • Gebruik kleinere borden

    • Neem in plaats van een groot bord een klein bord. Je hersenen denken hierdoor dat er meer op je bord ligt en je meer binnen krijgt dan normaal.
  • Gebruik kleiner bestek

    • Hetzelfde principe geldt ook hier: je bent je lichaam aan het wijsmaken dat het zo meer eet dan normaal. Je doet ook langer over je maaltijd, waardoor je sneller een voller gevoel krijgt.
  • Eet gezonde vetten

    • Vetten zijn essentieel om goed af te vallen. Je hebt ook vetten nodig. Pas wel op; 1 gram vet bevat 9 kcal, dus houd je calorie inname in de gaten.
  • Let op je ‘superfoods’

    • Heel gezond die ‘superfoods’. Maar ze zijn wel dikmakend, als je er veel van neemt. Zorg dus dat het binnen de perken blijft en zie het niet als de heilige graal.
  • Wees consistent!

    • Probeer je lichaam telkens weer op hetzelfde moment te voeden. Dit zorgt voor meer rust en een ritme creëren in je voedingspatroon gaat je veel winst opleveren.
  • Eet gevarieerd

    • Geef je lichaam telkens een nieuwe prikkel door s’ ochtends, ’s middags en ook ’s avonds gevarieerd te eten. Je leest een boek ook niet 10 keer achter elkaar.
  • Drink 500 ml water

    • Het eerste wat je doet als je opstaat is 500ml water drinken. Dit kickboost het lichaam en zorgt voor een natuurlijke reiniging.

EXTRA TIP: Focus op jezelf!! Iedereen leeft en is anders, het gaat om wat jij hebt bereikt en nog kan bereiken. Middels doorzettingsvermogen, dedicatie en consequent bezig zijn met je persoonlijke doelen. 

“The climb is tough but the view from the top is worth it”

Over de schrijver
Reactie plaatsen