11 oefeningen met een speedladder

11 oefeningen op de speed ladder

De speed ladder is ontzettend effectief als je meer coördinatie wilt ontwikkelen, het activeren van het zenuwstelsel en simpelweg om je voetenwerk te verbeteren. Bij veel sporten is snel voetenwerk “een must”. Denk maar eens aan hardlopen (lineaire voetenwerk) of tennis (laterale voetenwerk).

Heb je onze vorige blog ook al gelezen over de speedladder?

Let’s go!

Ook jij kunt met de speed ladder trainen. Dit komt doordat er veel oefeningen zijn met verschillende niveaus. Zo kunnen topsporters t/m fitness leken specifiek trainen met de speed ladder. Dus trommel je trainingsmaatjes maar op en daag elkaar uit tijdens een speed ladder workout! Variatie vind ik heel belangrijk, zowel in mijn voeding als in mijn sportprogramma. Dit houdt het veel langer leuk.

Wat zijn de 11 oefeningen op de speed ladder?

Er zijn twee verschillende soorten oefeningen op de speed ladder: lineaire (voorwaarts) en laterale (zijwaarts). Je vindt hieronder 11 oefeningen op de speed ladder met aanwijzingen, instructievideo en voice over.

1. Lateral high knees, speed ladder

Aanwijzingen lateral high knees, speed ladder:
1. Jog zijwaarts door de ladder, waarbij je de knieën omhoog heft en je romp rechtop houdt.
2. Beweeg je armen mee gedurende de beweging.

2. Lateral fast feet, speed ladder

Aanwijzingen lateral fast feet, speed ladder:
1. Verplaats je op hoog tempo zijwaarts door de ladder, waarbij je de armen mee beweegt.

3. Lateral ali shuffle, speed ladder

Aanwijzingen lateral ali shuffle, speed ladder:
1. Ga voor de speed ladder staan en maak spreidsprongen met steeds één been in de ladder.

4. Lateral ali shuffle hip twist, speed ladder

Aanwijzingen lateral ali shuffle hip twist, speed ladder:
1. Ga voor de speed ladder staan en maak spreidsprongen met steeds één been in de ladder, waarbij je de heup mee roteert.

5. Forward high knees, speed ladder

Aanwijzingen forward high knees, speed ladder:
1. Ga voor de speed ladder staan en loop in dribbelpas door de (speed) ladder.
2. Hef je knieën omhoog en houd je romp rechtop.

6. Forward squat in out, speed ladder

Aanwijzingen forward squat in out, speed ladder:
1. Ga voor de speed ladder staan en spring met twee voeten in de ladder, waarna je gelijk weer buiten de ladder springt en uitkomt in een squat positie.
2. Zorg hierbij dat je bovenbenen horizontaal zijn en houd je romp rechtop.

7.  Forward o uchi gari, speed ladder

Aanwijzingen forward o uchi gari, speed ladder:
1. Ga in de speed ladder staan waarbij je één voet buiten de ladder plaatst en één voet in de ladder.
2. Zet de voet in de ladder elke keer een stapje verder in de ladder en breng de voet buiten de ladder van voren naar achter.

8. forward in-in,out, speed ladder

Aanwijzingen forward in-in out, speed ladder:
1. Ga voor de speed ladder staan en stap de ladder in, waarbij zich altijd één voet in de ladder bevindt en altijd één voet buiten de ladder.

9. Forward fast feet, speed ladder

Aanwijzingen forward fastfeet, speed ladder:
1. Ga voor de speed ladder staan en loop op hoog tempo door de (speed) ladder.

10. Forward in-in,out-out, speed ladder

Aanwijzingen forward in-in,out-out, speed ladder:
1. Ga voor de speed ladder staan en stap eerst met twee voeten in de ladder afgewisseld met twee voeten buiten de ladder.

11. Backward in-in,out-out, speed ladder 

Aanwijzingen backward in-in, out-out, speedladder:
1. Ga voor de speed ladder staan met je rug er naar toe en stap achterwaarts eerst met twee voeten in de ladder afgewisseld met twee voeten buiten de ladder.

Elke week uploaden wij 20 nieuwe workout video’s op ons Youtube Kanaal. Klik hier om gratis de nieuwste video’s te ontvangen.

Number of posts
Personal trainer en mede-eigenaar van ZERO23 Health Studios. Daarnaast ben ik judoka en heb ik een topsportcarrière achter de rug, waarmee ik in totaal 14 individuele medailles (waarvan drie gouden) binnensleepte op het Nederlands Kampioenschap. Ook deed ik mee aan het Europees Kampioenschap, World Cups en een Grand Prix. Na mijn judocarrière stapte ik over op Jiu-jitsu, waarbij ik 3x Nederlands kampioen werd en een keer Wereldkampioen. Mijn interesse in sport en voeding ontstond al op jonge leeftijd. De keuze om de opleiding Sport, Management & Ondernemen te gaan doen, lag dan ook voor de hand. Ondanks het behalen van dit diploma, blijf ik mijn kennis bijspijkeren. Zo haalde ik recentelijk (januari 2022) mijn Vitaliteitscoach opleiding bij CHIVO. Ik deel mijn opgedane kennis in de topsportwereld en tijdens opleidingen graag met mijn cliënten. Het motiveert me enorm om te zien hoe mijn klanten progressie boeken.

3 comments on “11 oefeningen op de speed ladder”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram